fredag 12 juni 2015

Skapat egna Lampworkpärlor!

I måndags hyrde jag en plats i en studio för att göra egna lampworkpärlor. Jag har tidigare gått en lampwork kurs och har lite koll på hur man gör, men det finns mycket att lära. Det är fantastiskt kul men det krävs också en viss koncentration då det är lite pilligt, det krävs ju även visst tålamod och försiktighet! Jag hade en vän med mig som testade för första gången och hon tyckte det var jättekul också. Nu väntar vi med spänning på hur alla pärlorna blev, de ska  brännas innan vi hämtar dem. Åh är så nyfiken på hur de blev...
Det går till så att man använder sig av en metallpinne som kallas för mandrel och på denna har man doppat ena änden i bead release för att pärlan ska lossna från mandrelen när den är klar. När bead releaset har torkat, då kan man börja använda mandrelen. Vi använde oss av brännare med oxygen och gasol vilket gav en bra låga. Sedan väljer man ut vilka färger på glas stavar man vill använda sig av och på med skyddsglasögonen och värma glaset och börja skapa!!! Detta är beroendeframkallande!!! Efter att man är nöjd med sin pärla stoppar man ner det i ett slags kylmaterial, minns inte vad det hette. Där i får de kylas ner i några timmar och sedan tar man av dem från mandrellerna, tvättar och vattenslipar dem! För att de ska hålla bättre och längre så kan man bränna pärlorna i en så kallad pärlugn. Här kommer ett litet smakprov på några färdiga pärlor som jag har gjort. Återkommer med uppdatering när jag hämtat alla!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar